Finn en hobby for å stresse ned
Få inspirasjon til din hobby og fritid

Monthly Archives: January 2018

Finn en hobby for å stresse ned

Depositphotos_69203227_m-2015 (1)

De fleste av oss har ganske stressende hverdager, men en hobby kan hjelpe deg med å få blodtrykket ned, og humøret opp.
De fleste av oss opplever det som kalles stress. Et begrep den ungarsk-kanadiske legen Hans Selye begynte å bruke. Han var en av pionerene innen forskningen på stress og på innvirkningen den har på oss.
Og etter han har dette med stress bare fått større og større betydning innen medisinen.
Kort sagt blir vi syke og deprimerte av stress, så det viktige er å prøve å unngå det.

Hobby mot stress

Men hvordan unngår vi stress når vi skal sjonglere karrierer, familie og barn samt flere og flere fritidsaktiviteter som kanskje er på grensen til det vi kan kalle et yrke – for eksempel med verv innen foreninger, etc.
Et av svarene som forskerne har er at flere burde begynne med en hobby.
Og forskningen viser at en hvilken som helst hobby kan hjelpe, så lenge en unngår aktiviteter som minner for mye om jobb. Det ideelle er en hobby du kan utføre alene, i ledige stunder.

Mange muligheter

Og det finnes jo mange muligheter. Du er kanskje en av dem som ikke har så mye erfaring med hobbyer. Eller kanskje du ikke har sett verdien av å ha en. Men dersom legen din samtidig ber deg holde et øye med blodtrykket eller stressnivået, ja da er det kanskje på tide å finne en?
Og det finnes jo mange muligheter.
Prøv å tenke helt nytt på konseptet «hobby», og test ut ting du vanligvis ikke en gang ville drømt om. For et par år siden var fargeleggingsbøker for voksne svært populære. Men hvem skulle vel trodd at voksne mennesker ville ønske å sette seg ned med en fargeleggingsbok?
Det finnes mange andre muligheter som modellbygging, strikking og sying, snekring samt dyrking av planter.

Bingo og spill

Mange liker også dette med spill. Og med et spill som bingo kommer jo det sosiale elementet inn i bildet. Bingo er egentlig en perfekt hobby, for det krever ikke at du bruker så mye tankekraft. Så der har du avspenning med en gang.
Bingoguiden.net er en god guide som vil gi deg tips om spill på nettet. Ikke bare bingo, selv om det finnes mange gode bingomuligheter.
Og nettet selv er jo også en god kilde for hobbyer. Og for tips om hobbyer.

Finn inspirasjon på nettet

Om du trenger inspirasjon for å finne deg en hobby skal du derfor bruke nettet mer aktivt. Der vi du finne en rekke tips. Og ofte gode guider som kan få deg i gang med en ny, spennende hobby.
Det er viktig at du tar vare på deg selv innimellom all jobbingen samt de daglige utfordringene med familie.
Skaff deg en hobby du også. Og velg gjerne en hobby du trodde du overhodet ikke hadde interesse for. Plutselig vil det vise seg at det kanskje var midt i blinken.
Legen din vil takke deg!

8 tips for bedre søvn

hestogfritid.no - 8 tips for bedre søvn

Tenk at noe så enkelt som å sove er sunt. Veien til en sunn søvn skjer nå vi legger hodet på puten og trekker dynen godt opp over ørene for å sove. Deretter starter kroppen sitt indre arbeid, med enzymer, proteiner og hormoner, som gjenoppretter og fornyer kropp og sjel.

Når du sover, restaurerer kroppen din, og en god og uforstyrret nattesøvn kan gjøre underverker for neste dag, både fysisk og mentalt.

Unngå stress

Når vi belastes av nye utfordringer, som vi ikke takler eller som vi ikke har nok resurser til, vil kroppen sette i gang en reaksjon som kalles stress. Kroppen sender da ut advarselssignaler som kan variere fra hodepine til konsentrasjons og fordøyelsesvansker, eller nedsatt sexlyst, irritasjon og søvnløshet.

Det er i aller høyeste grad usunt å være stresset hver dag over lengere perioder.

Dersom vi ikke får ro innimellom, kan den gode stress forvandles til dårlig stress, angst og misbruk. Det er derfor en utrolig god ide å lære å takle sin stress.

8 tips for å unngå stress

Vi har samlet 8 tips til deg som du bør tenke på for å unngå stress:

  1. Sett deg noen lettere håndterlige mål for dagen, og planlegg dagen bedre. Dette gir deg en bedre kontroll og et bedre overblikk.
  2. Hør mer på magefølelsen, dersom magen og halsen snurper seg sammen, er det mest sannsynlig ikke på grunn av en forelskelse. Snarere tvert imot. Det er nok heller intuisjonen som sier at du skal stoppe opp og ta en pause.
  3. Finn noen gode og morsomme trenings øvelser, som hjelper til med å gi en bedre helse og en sunnere tretthet.
  4. Gi hjernen litt ekstra oksygen. Sett deg ned på en stol eller legg deg ned, trekk pusten dypt og regelmessig i opp til 3 minutter. Kontroller pusten din mens du gjør dette og hold fokus på det naturlige i denne øvelsen.
  5. Gi deg selv tid til å gjøre ingenting. Det er sunt for kroppen å være inaktiv i kortere perioder.
  6. Gi deg selv rom for å være deg selv. Det skal være rom til å huske seg selv, også i en travel hverdag.
  7. Legg humor og latter inn i hverdagen.
  8. Pass på å få nok og god søvn.

Man kan selvfølgelig lyve for seg selv og sine omgivelser og si at man kan klare alt selv, men når kroppen begynner å reagere med symptomer på stress, er dette et kraftig tegn på at det er på tide å høre på kroppen. Dette bør du gjøre før du blir syk.

Den gode stresstypen er kortvarig og stimulerende, som for eksempel når en situasjon krever mer av deg i et øyeblikk, og deretter er problemet løst og stress faktoren er over.

Stress kan medføre søvnløshet

Søvn lammelse er betegnelsen for den tilstanden man kommer i når man er midt i mellom dyp søvn og våken tilstand.

Det beskrives ofte som en lammelse som kan vare fra få sekunder og opp til flere minutter. For noen skjer dette regelmessig opp til flere ganger om natten.

Stress, uregelmessig søvn mønster og søvnmangel er risikoparametere for søvnlammelse. Under lammelsen kan personen se og høre, men er ute av stand til å bevege seg. Den lammende følelsen skyldes at kroppen på tidspunktet er i en type dvale, mens underbevisstheten jobber på høytrykk, i den drømmende delen av hjernen.

Er søvnlammelsen din noe som kommer tilbake ofte kan det skyldes en eller flere av disse årsakene:

  • -En dårlig liggestilling kan ødelegge din pustemåte og dermed gi en urolig søvn
  • -Uregelmessig søvn, som for eksempel å skulle ta en halvtime på sofaen, men så ender det med 2 timer.
  • -Dersom du har stresspåvirkninger i hverdagen, kan dette føre til søvn lammelse.
  • -Plutselige og uforutsette endringer i livet. Dette kan jo være alt fra flytting til et dødsfall, skilsmisse eller fødsel.
  • -Følelsen av manglende kontroll over sitt eget liv.
  • -Forsinket døgnrytme som følge av bruk av forstyrrende elektriske enheter i soverommet.

De fleste velfungerende mennesker opplever en søvnlammelse en til tre ganger i løpet av et helt liv, men dersom anfallene kommer tilbake ofte med korte mellomrom, kan dette faktisk bli invalidene for deg og familien din, for og ikke snakke om omgivelsene dine.

Hva er narkolepsi

Et tilhørende søvnproblem er narkolepsi, dette er personer som lider av denne søvnproblematikken og har en større tendens til å oppleve en søvnlammelse.

En av hallusinasjonene som kan oppstå av narkolepsi, er synet av en gammel kvinne som prøver å kvele personen.

Det kan også oppleves en innsnevring av luftveiene, kald svetting og personen kan også komme med angstskrik i situasjonen. Dette er en sterkt angstproduserende og traumatisk opplevelse for personen, og i stor grad også for partner og andre familiemedlemmer.

I de fleste tilfellene når den lammende hendelsen oppstår, ligger den sovende personen på ryggen og dette gjør at tyngden øker i brystet. Dette trykket oppfatter hjernen som åndedrettsstress.

Narkolepsi kommer av en forstyrrelse av REM søvnen og personer som lider av narkolepsi beveger seg fort over i REM søvnen. Symptomer som katapleksi, søvnlammelse og hypnagogiske hallusinasjoner skyldes alle feil i REM søvnen.

Tilstanden starter oftest i tenårene, men dette er en livsvarig tilstand som også kan forekomme for yngre barn og eldre personer.

Narkolepsi kan ikke forverres, men du kan leve mer eller mindre i uvitenhet hvor det langsomt vil overta hverdagen og dermed påvirke hele familiemønsteret rundt de berørte.

Lær mer om gode sovevaner

Gode søvnvaner, et deilig sovemiljø med en god seng, sammen med en regelmessig døgnrytme, med en god tilretteleggelse av hverdagen bidrar til å avlaste disse problemene betydelig.

Det er ikke uten mening at man bør venne seg til gode søvnvaner, som for eksempel at man legger seg for å sove på ca samme tidspunkt hver kveld, og tilpasser forholdene i soverommet slik at man kan få en roligere søvn.

Husk at de fleste mennesker med søvnproblemer ofte undervurderer hvor mye søvn de trenger i løpet av et døgn.