En god nattesøvn sikrer energi til dagen
Få inspirasjon til din hobby og fritid

Monthly Archives: May 2018

En god nattesøvn sikrer energi til dagen

alarm-clock-1193291_1920

Det er ingenting som en god nattesøvn. Man føler seg uthvilt, og er klar til å møte dagens store og små utfordringer. Vi vet nok alle hva dårlig søvn gjør med oss – men vi er utrolig mange som har problemer med å sove ordentlig om natten, så hva kan man gjøre? Her kommer noen gode råd til deg som har problemer med å sovne.

Meditasjon

Dagens begivenheter og bekymringer kan holde deg våken og få hodet til å jobbe som bare det. Økt nivå av stresshormonet kortisol kan gjøre det vanskeligere å sovne. Derfor kan meditasjon og avslapningsteknikker senke dagens stressnivå, få deg til å slappe av, og gi deg muligheten til å få en god nattesøvn. Spesielt innsiktsmeditasjon, ofte beskrevet med det engelske ordet mindfullness, har vist seg å være særdeles effektivt for å hjelpe deg mot en avslappet tilstand.

Legg deg på samme tidspunkt

Den ene dagen sovner man inne klokka ti, og den andre dagen holder man seg våken til langt ut på natta. Det er usunt å skifte søvnrytme, siden det forvirrer kroppen. Faktisk svarer slikt med å hele tiden ha «jetlag». Hvis man har problemer med å sovne, så er det derfor en god idé å legge seg og stå opp på samme tidspunkt. Dette også i helgene, selv om det kan være fristende å sove litt ekstra lenge.

Unngå koffein, røyk, alkohol og mat rett før leggetid

Det er viktig å overveie kveldsvanene, da inntak av koffein, nikotin, alkohol og mat stimulerer hjernen og har en oppkvikkende effekt. Selv om alkohol gjør at man blir trøtt, så er det en dårlig idé å drikke alkohol innen man går i seng. Typisk så våkner man flere ganger om natten og forstyrrer søvnmønsteret. Derfor blir man også trøtt neste dag. Så det ville være smart å vinke farvel til kveldsdrinken, og samtidig unngå kaffe, røyk og mat rett før du legger deg.

Unngå TV og mobil på soverommet

Mange har for vane å bruke telefonen som vekkerklokke, eller bare sjekke Facebook eller e-post innen man sovner, Men skjermtid og lys fra mobiler og TV holder oss våkne, slik at vi har større problemer med å sovne. Det blålige lyset fra skjermen forteller oss at det er på tide å stå opp. Derfor er det en god idé å la telefoner og fjernsyn bli borte fra soverommet. Soverommet bør være forbeholdt søvn og intimitet.

Det aller viktigste du skal gjøre for å få deg en god nattesøvn, er å ha en god seng. Unoliving har et stort utvalg av gode senger til gode priser. Du kan besøke hjemmesiden – klik her.