8 tips for bedre søvn
Få inspirasjon til din hobby og fritid

8 tips for bedre søvn

hestogfritid.no - 8 tips for bedre søvn

Tenk at noe så enkelt som å sove er sunt. Veien til en sunn søvn skjer nå vi legger hodet på puten og trekker dynen godt opp over ørene for å sove. Deretter starter kroppen sitt indre arbeid, med enzymer, proteiner og hormoner, som gjenoppretter og fornyer kropp og sjel.

Når du sover, restaurerer kroppen din, og en god og uforstyrret nattesøvn kan gjøre underverker for neste dag, både fysisk og mentalt.

Unngå stress

Når vi belastes av nye utfordringer, som vi ikke takler eller som vi ikke har nok resurser til, vil kroppen sette i gang en reaksjon som kalles stress. Kroppen sender da ut advarselssignaler som kan variere fra hodepine til konsentrasjons og fordøyelsesvansker, eller nedsatt sexlyst, irritasjon og søvnløshet.

Det er i aller høyeste grad usunt å være stresset hver dag over lengere perioder.

Dersom vi ikke får ro innimellom, kan den gode stress forvandles til dårlig stress, angst og misbruk. Det er derfor en utrolig god ide å lære å takle sin stress.

8 tips for å unngå stress

Vi har samlet 8 tips til deg som du bør tenke på for å unngå stress:

  1. Sett deg noen lettere håndterlige mål for dagen, og planlegg dagen bedre. Dette gir deg en bedre kontroll og et bedre overblikk.
  2. Hør mer på magefølelsen, dersom magen og halsen snurper seg sammen, er det mest sannsynlig ikke på grunn av en forelskelse. Snarere tvert imot. Det er nok heller intuisjonen som sier at du skal stoppe opp og ta en pause.
  3. Finn noen gode og morsomme trenings øvelser, som hjelper til med å gi en bedre helse og en sunnere tretthet.
  4. Gi hjernen litt ekstra oksygen. Sett deg ned på en stol eller legg deg ned, trekk pusten dypt og regelmessig i opp til 3 minutter. Kontroller pusten din mens du gjør dette og hold fokus på det naturlige i denne øvelsen.
  5. Gi deg selv tid til å gjøre ingenting. Det er sunt for kroppen å være inaktiv i kortere perioder.
  6. Gi deg selv rom for å være deg selv. Det skal være rom til å huske seg selv, også i en travel hverdag.
  7. Legg humor og latter inn i hverdagen.
  8. Pass på å få nok og god søvn.

Man kan selvfølgelig lyve for seg selv og sine omgivelser og si at man kan klare alt selv, men når kroppen begynner å reagere med symptomer på stress, er dette et kraftig tegn på at det er på tide å høre på kroppen. Dette bør du gjøre før du blir syk.

Den gode stresstypen er kortvarig og stimulerende, som for eksempel når en situasjon krever mer av deg i et øyeblikk, og deretter er problemet løst og stress faktoren er over.

Stress kan medføre søvnløshet

Søvn lammelse er betegnelsen for den tilstanden man kommer i når man er midt i mellom dyp søvn og våken tilstand.

Det beskrives ofte som en lammelse som kan vare fra få sekunder og opp til flere minutter. For noen skjer dette regelmessig opp til flere ganger om natten.

Stress, uregelmessig søvn mønster og søvnmangel er risikoparametere for søvnlammelse. Under lammelsen kan personen se og høre, men er ute av stand til å bevege seg. Den lammende følelsen skyldes at kroppen på tidspunktet er i en type dvale, mens underbevisstheten jobber på høytrykk, i den drømmende delen av hjernen.

Er søvnlammelsen din noe som kommer tilbake ofte kan det skyldes en eller flere av disse årsakene:

  • -En dårlig liggestilling kan ødelegge din pustemåte og dermed gi en urolig søvn
  • -Uregelmessig søvn, som for eksempel å skulle ta en halvtime på sofaen, men så ender det med 2 timer.
  • -Dersom du har stresspåvirkninger i hverdagen, kan dette føre til søvn lammelse.
  • -Plutselige og uforutsette endringer i livet. Dette kan jo være alt fra flytting til et dødsfall, skilsmisse eller fødsel.
  • -Følelsen av manglende kontroll over sitt eget liv.
  • -Forsinket døgnrytme som følge av bruk av forstyrrende elektriske enheter i soverommet.

De fleste velfungerende mennesker opplever en søvnlammelse en til tre ganger i løpet av et helt liv, men dersom anfallene kommer tilbake ofte med korte mellomrom, kan dette faktisk bli invalidene for deg og familien din, for og ikke snakke om omgivelsene dine.

Hva er narkolepsi

Et tilhørende søvnproblem er narkolepsi, dette er personer som lider av denne søvnproblematikken og har en større tendens til å oppleve en søvnlammelse.

En av hallusinasjonene som kan oppstå av narkolepsi, er synet av en gammel kvinne som prøver å kvele personen.

Det kan også oppleves en innsnevring av luftveiene, kald svetting og personen kan også komme med angstskrik i situasjonen. Dette er en sterkt angstproduserende og traumatisk opplevelse for personen, og i stor grad også for partner og andre familiemedlemmer.

I de fleste tilfellene når den lammende hendelsen oppstår, ligger den sovende personen på ryggen og dette gjør at tyngden øker i brystet. Dette trykket oppfatter hjernen som åndedrettsstress.

Narkolepsi kommer av en forstyrrelse av REM søvnen og personer som lider av narkolepsi beveger seg fort over i REM søvnen. Symptomer som katapleksi, søvnlammelse og hypnagogiske hallusinasjoner skyldes alle feil i REM søvnen.

Tilstanden starter oftest i tenårene, men dette er en livsvarig tilstand som også kan forekomme for yngre barn og eldre personer.

Narkolepsi kan ikke forverres, men du kan leve mer eller mindre i uvitenhet hvor det langsomt vil overta hverdagen og dermed påvirke hele familiemønsteret rundt de berørte.

Lær mer om gode sovevaner

Gode søvnvaner, et deilig sovemiljø med en god seng, sammen med en regelmessig døgnrytme, med en god tilretteleggelse av hverdagen bidrar til å avlaste disse problemene betydelig.

Det er ikke uten mening at man bør venne seg til gode søvnvaner, som for eksempel at man legger seg for å sove på ca samme tidspunkt hver kveld, og tilpasser forholdene i soverommet slik at man kan få en roligere søvn.

Husk at de fleste mennesker med søvnproblemer ofte undervurderer hvor mye søvn de trenger i løpet av et døgn.